FAQ
To FAQ powstało aby jeszcze raz
objaśnić wszystkim graczom(nowym, starszym być koże przypomnieć ;]) jakie
istnieją zasady w naszej grze...
Spis treści:
1) Świat
ogólny
a) Nieco Historii
src='http://www.harrypotter.org.pl/board/html/emoticons/cool.gif'
border='0' style='vertical-align:middle' alt='cool.gif'>
Miejsce akcji
2) Zasady gry
a) Odpowiedzi na rozwój
fabuły
src='http://www.harrypotter.org.pl/board/html/emoticons/cool.gif'
border='0' style='vertical-align:middle' alt='cool.gif'>
Walka
c) Obrażenia
d) Przedmioty
e) Broń
f)
Biegłości
g) Zbroja
h) Magia
3) O postaci
a)
Doświadczenie
src='http://www.harrypotter.org.pl/board/html/emoticons/cool.gif'
border='0' style='vertical-align:middle' alt='cool.gif'>
Statystyki
c) Rozmowy z NPC
d)
Glidie
1)
Swiat Ogólny
a)
Świat w którym przyszło
wam żyć nigdy nie należał do bezpiecznych i miłych dla wszystkich bez
wyjątków. Od kiedy tylko istniał zawsze targały nim konflikty, rasy
pojawiały się i znikały.
Nikt nie wie co się właściwie stało - około
pięciu tysięcy lat przed czasem w którym żyjecie nastąpiło przebudzenie -
zupełnie jakgdyby wszystko zaczęło się od początku. Nikt nie był wtedy
świadom przeszłości swego narodu - a jakaś była - świadczyły o tym
tajemnicze znaki, o których można poczytać w księgach znajdujących się w
mieście Garotta.
Ludzie, elfowie, krasnoludy i wiele, wiele innych ras
żyło przez te wszystkie lata, wpadając w konflikty, wychodząc z nich - aż do
czasu sprzed trzech tysięcy lat, kiedy to przebudziły się demony -
przebudziły się, tak podają księgi - jak i dlaczego tego już nie
wiadomo.
Demony pozostały w cieniu przez następne dwa tysiące lat -
prawie dwa tysiące lat - i zaatakowały.
Ich siła była przytłaczająca -
wszystkie osrodki obrony padały - jeden po drugim.
W obliczu nieuchronnej
klęski, prawie wszystkie istoty na swiecie zjednoczyły swe siły - nawet te
zwierzęta, które zyły w lasach, pozbawione na co dzień świadomości, walczyły
przeciwko mrocznej sile.
I zjawił się śmiałek który poprowadził swe
armie, składające się z wielu ras, do zwycięstwa - poprzez morze krwii,
udrekę i zwatpienie doszedł do celu swej wedrówki i oddał zycie. A imie jego
było Bathrall.
Po tym wydarzeniu rasy ponownie się roxdzieliły i kazda
poszła w swoją stronę. Elfowie osiedlili się w lasach i oddzielili się od
ludzi, krasnoludy zamieszkały w wielkiach kamiennych pałacach, które sami
wykuli i które kochali bardziej niż cokolwiek innego na świecie, plemiona
zielonoskórych orków udały się w kierunku pustyń, by tam zaginąć.
Nawet
smoki od tamtego czasu stały się dzikie i przewrotne.
Za oficjalną
stolicę świata uznano Złote Miasto - wybudowane w miejscu gdzie kiedyś,
przed Przebudzeniem stało jeszcze inne wielkie miasto. I to miejsce na swą
siedzibę obrał król - otoczył się wielką ilością sług i żołnierzy, aż słuch
wszelki o nim zaginą, pozostały tylko legendy.
Elfowie na swą stolicę
obrali wszystkie lasy - nie posiadali ani wielkich miast, gdyż cenili i
cenią wolność i brak przywiązania do rzeczy. Ich przywódcą jest niezwykle
stary Illidian - miejsce jego pobytu to ponoć wybrzeże gdzieś na zachodzie -
tam wypatruje nadchodzącej świeżości, czegoś nowego...
Krasnoludowie
poświęcili się produkcji wszelkiego dobra materialnego i bronii. Niezrównani
z nich rzemislnicy. Króluje im już od dawna jedna dynastia - Thor 21 jest
ich aktualnym władcą. Wspaniałe miasto wykute w skale i wznoszące się aż do
nieba które od wieków było celem krasnoludów znajduje się ponoć gdzieś na
północy.
I tak historia zatoczyła krąg... poprzez drobne waśnie i
nienawiści wszystkie istoty żywe znów dążą do
przebudzenia
src='http://www.harrypotter.org.pl/board/html/emoticons/cool.gif'
border='0' style='vertical-align:middle'
alt='cool.gif'>
Gdzieś w tym oto świecie - załączę
niedługo mapkę z objaśnieniami... zainteresowani z pewnością odnajdą na niej
swoje aktualne miejsce pobytu
2)
a)
Odpowiadamy w forimie
krótkiego opowiadania - jak długie - to zalezy od odpowiadającego.
Chodzi
o to aby umieścić w nim kilka nastepnych ruchów.
W róznych
okolicznościach mamy różną liczbę możliwych ruchów -
W mieście możemy
ich wykonać około ośmiu, lub wedle uupodobania, w czasie walki - wydajemy
dwie komendy na turę (więcej w dziale Walka)
Jeżeli jesteśmy na jakimś
bliżej nieznanym obszarze to do wykonania mamy cztery ruchy - to tylko
opcjonalnie, jeżeli akurat jest coś jeszcze do sprawdzenia to można i
więcej...
src='http://www.harrypotter.org.pl/board/html/emoticons/cool.gif'
border='0' style='vertical-align:middle'
alt='cool.gif'>
Walka
Generalnie walka dzieje się w
systemie turowym - tj. najpierw atakujemy my, potem nasi przeciwnicy. Każdy
gracz ma do wykonania w czasie tury dwa ruchy. Może być to polecenie ataku,
może być to polecenie obrony, uzycia jakiegoś przedmiotu...
Jeżeli nasze
zagranie ma być niestandardowe to rzucamy kostką czy się udało - oczka 1-3
nieudane, 4-6 udane.
W sprawie kostki - niestety, kostką rzucam ja... to
poważne odstępstwo od ducha RPG ale tak już w tym mini systemie jest.
Aby
nie komplikwoać sprawy zastosowałem zwyczajną kostkę K6 (zapis ten oznacza
kostkę sześcienną).
Walka turowa być musi, gdyż nie mam teraz dość czasu
by prowadzić walki np. przy pomocy
Gady-Gadu...
c)
Obrażenia
Obrażenia naliczane są według ilości
oczek jakie wypadną na kości - przykładowo, jeżeli mamy miecz zadający 10 -
15 obrażeń, wtedy nasz atak w zależności od ilości oczek - 1 - 10; 2- 11;
3-12; itd. - ale jeżeli wypadnie oczko 6 - wtedy atak krytyczny czyli
maxymalne obrażenia od broni ( w tym wypadku piętnaście) oraz dodany jakiś
współczynnik, najczęśćiej siła - ale w formie zabranych punktów. Więc jeśli
wyrzucę K6-6 dla takiego miecza i posiadam 20 pkt siły, wtedy obrażenia
wyniosą 15 +20 czyli 35 pkt.
Nie ma trafień chybionych, są tylko odbite -
jeżeli przecwinik na koniec walki wyda polecenie obrony, wtedy wykonywany
jest kolejny rzut, tym razem czy atak się powiódł - standardowo 1-3
nieudany, 4 - 6 udany, i wtedy rzut na obrażenia.
Obrażenia są redukowane
jeżeli posiadamy jakąś zbroję, hełm lub inne tego typu przedmioty -
współczynniki obrony ulegają zsumowaniu.
Więcej o zbrojach w odpowiednim
dziale
d)
Przedmioty
W czasie gry spotkamy najróżniejsze
przedmioty o przeznaczeniu nie zawsze jasnym.
Jeżeli nie ejsteśmy pewni
do czego służy jakiś przedmiot, wtedy udajemy się do sklepu z bronią,
zaklęciami - w praktycznie każdym jest możliwość - i tam za opłatą
identyfikujemy przedmiot.
W czasie walki uzycie przedmiotu traktuję jako
ruch - np. wypicie mikstury uleczającej, ale poza walką możemy używać
przedmiotów ile zechcemy.
e)
Broń
Broń jest konieczna dla
prawie wszystkich graczy.
Broni jest cała masa - do znalezienia,
kupienia, można kogos z broni okraść...
Większość broni określana jest
następującymi właściwościami - obrażenia (x do x) oraz wymagana biegłość -
np. nie uzyjemy oburęcznego miecza, jeżeli specjalizujemy się w walce łukiem
- biegłości możemy zakupić w sklepach z bronią, zaklęciami, zbroją lub w
salach ćwiczebnych, czyli Gimnazjach. Dodatkowo możemy je zanaleźć u
niektórych mieszkańców miast - i tak na przykład w Podniebnym Królestwie
mieszka człowiek który opanował do perfekcji sztukę magii powietrza - u
niego tez możemy się tej magi nauczyć...
Broń również może posiadać zapis
- Miecz x2 - co oznacza iż wykonujemy dwa rzuty kostką a ich wyniki ulegają
zsumowaniu - takie miecze są już potężniejsze, zadają większe obrażenia, w
większym zakresie. Podobno można nawet spotkać bronie x3 - ale to
pozostawiam wam do odkrycia...
Artefakty - to również mogą być bronie.
Znajdujemy je w różnych niebezpiecznych miejscach, przy legendarnych
potworach, czy w skarbcach (tylko dostanie się do takiego jest dość
trudne...)
Są to z reguły bronie które przeniosłem z innych systemów -
jak choćby włucznia Gil-Galada Aeglos.
f)
Biegłości
W grze
spotkamy biegłości - inaczej umiejętności. Decyduja one o tym co możemy
robić i z jakim skutkiem.
Kukujemy je w sklepach, gimnazjach lub od ludzi
w miastach i wsiach. Najpierw pytamy a potem dostajemy listę umiejętnmości
które sprzedawca może nam zaoferować. Jeżeli nie ma tej która nas interesuje
to trudno - popytajcie gdzieś dalej
Każda z biegłości ma cztery stopnie
zaawansowania - początkujący, expert, mistrz i arcymistrz. Aby przejść na
wyższy poziom musimy najpierw zasłuzyć na przejście na wyższy poziom (ja o
tym decyduję :>) a potem odszukać odpowiedniego stopniem nauczyciela -
odpowiednie informacje będą podawane jak dawniej, przy mapce z
miastem.
Biegłości jest dość dzika masa, wszystkie dostepne biegłości
dodam, jak tylko przeczytam cały scenariusz jeszcze raz i je gdzieś spiszę w
jednym miejscu.
g)
Zbroja
To jaką zbroję możemy nosić okreslają
nasze biegłosci. Zbroja posiada współczynnik obrony - czyli dokładnie %
odjęty od otrzymanych obrażeń.
Przykładowo jeżeli zbroja posiada 15%
obrony, wtedy od ataku odejmuję 15% jego wartości.
Chyba wszystko
jasne...
Punkty obrony z poszczególnych części (hełm, zbroja, nagolenniki
itd.) sumują się.
h)
Magia
Niektóre (ba, wszystkie z na dzień
dzisiejszy grajacych) postaci może używać magii.
Czarów uczymy się w
Glidiach, sklepach (za opłatą) lub znajdujemy księgi z inkantacjami w
najróżniejszych miejscach.
Niektóre czary mają podaną ilość obrażeń
(zalezy od kostki) i koszt w punktach mana. Mana regenruje się dość powoli
(1 pkt/tura) dlatego niegłupim pomysłem jest posiadanie jakiejś miksturki
odnowy mana.
Czary mają różnorodne działanie, ich opis jest zawsze podany
w statystykach.
Szkół magi jest dość sporo, gdy je uporządkuję wtedy
zedytuję FAQ i je tutaj dodam.
3)
O
postaci
a)
Doświadczenie
Nasza postać zabijając potworki i
wykonując zadania poboczne otrzymuje punkty dościadczenia ( z angielska
EXP)
Na dzień dzisiejszy nie podaję progów doświadczenia jakie potrzebne
są aby przejść na wyższy poziom, ale chyba zacznę to robić.
Gdy
zgromadzimy już dość doświadczenia, wtedy otrzymujemy stosowny komunikat -
możemy się więc udać do Gimnazjum, gdzie za drobną opłatą nasz poziom
wzrośnie, a wraz z nim statystyki.
Zabijając Bogu ducha winnych
wieśniaków również dostajemy doświadczenie, ale zyskujemy złą sławę w całej
okolicy :]
src='http://www.harrypotter.org.pl/board/html/emoticons/cool.gif'
border='0' style='vertical-align:middle'
alt='cool.gif'>
Statystyki
Nasza postać posiada
statystyki, które umieszczam po opowiadaniu. Wynika z niego dość jasno co i
jak z naszą postacią.
Objaśnię tutaj tylko te mniej znane
statystyki
-Strach - im wyżej tym niby lepiej - mamy większe szanse
naniestandardowe zagranie. (1-2 zagranie nieudane). Ale strach powyżej
pięciu punktów zamienia się w szał i najzwyczajniej tracimy przytomność...
możemy wydać komendę uspokojenia się.
-Obłęd - nieprzyjemna sprawa.
Powoduje iż nasze ataki nie są skuteczne i zadają mnie obrażeń. Powyżej
pięciu punktów powoduje szał czyli j/w
-Zmęczenie - jest dobrze dopuki
nie przekroczy pięciu punktów. Wtdy stajemy się osłabieni i nasz statystyki
spadają dokłądnie o połowę, w ypadku liczb nieparzystych zaokraglam na
niekorzyść.
-Zręczność - no raczej jasna sprawa, ale podam tylko iż
Zręczność pomnożona przez dwa da nam naszą celność. Elfowie mają ją dość
wysoką - w okolicach 80% już na początku.
Cos jeszcze? W razie pytań
pisać i pytać...
c)
Rozmowy z NPC
NPC to postacie nieutralne -
mieszkańcy miast, wsi itp. Itd.
Nie kierujemy całościa rozmowy - podajemy
tylko o jakie rzeczy chcielibyśmy spytać danego człowieka. Jeżeli komus na
tym zależy może porozmawiać w inny sposób - wysyła wtedy do mnie PW z
pytaniem - ja odpowiadam i tak dalej. Tylko warto byłoby się przed tym
zgadać żeby ta rozmowa trwała jakieś 15 minut, a nie 5 dni
:}
d)
Glidie
Nasza postać ma mozliwość przystapienia do
glidii.
Są to zreszenia istot o podobnych zainteresowaniach,
umiejętnościach. Glidie są dość różnorakie, ich znajdywanie i zapisywanie
się do nich pozostawiam wam.
Glidia zleca zadania poboczne i daje różne
zaklęcia za darmo.
Więcej o glidiach - wkrótce...
No to na
tyle jeżeli idzie o FAQ w dniu dzisiejszym.
Postaram się dodać mapę
świata (mapa jest nie ma skanera ;]) i informacje o biegłoścoach, Glidiach i
magii.
Cierpliwości i mam nadzieje że ten mały opis conieco
wyjasnia
„...P...”